[Gta04-owner] GTA04 on blog and list

Boudewijn wankelwankel at yahoo.com
Fri Jan 13 22:00:44 CET 2012

Hi List,

I have "spread the word" on a few more places, in Dutch and English
respectively:
- limesco-mailinglist [1]. Limesco is a new, hacker-oriented virtual mobile
network provider. Their list was quite silent, so I opened with the question
which phone a geek or hacker would run to connect to a (virtual) network ran
by geeks. My answer was clear of course ;-) Not so accessible for non-Dutch
readers, maybe interesting for those living in the Netherlands. The physical
network is T-mobile.
- Glyn Moodys blogpost [2] on Microsofts prohibition to disable Windows 8
secure boot on ARM-hardware. At the bottom (at the moment, anyway...) someone
says its undoable to make your own tablet. It is of course if you have to
start at the bottom, but I could not withhold inside information about the
relatively unknown Phoenux project.

Boudewijn

[1] http://www.phedny.net/cgi-bin/mailman/private/limesco-leden/2012-
January/000001.html ... I just find out the list archives are members only :-(
I'll append the text below.
[2] http://blogs.computerworlduk.com/open-enterprise/2012/01/is-microsoft-
blocking-linux-booting-on-arm-based-hardware/index.htm

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
limesco-message (Dutch), for those interested:

Ha List,

Het verkeer op de lijst is nog niet zo hoog, dus ik heb de etiquette en
bespreekbare onderwerpen nog niet afgelezen.

Ik wil een aftrap maken met je interface met Limesco's netwerk: je mobiel.

Vind je openheid, transparantie en bestudeerbaarheid van je
communicatiekanalen belangrijk? Voor mij is dat een reden in Limesco
geinteresseerd te zijn.

Voor iedereen met vergelijkbare redenen, zal Openmoko niet onbekend zijn. Als
opfrisser: Openmoko werd eind 2006 aangekondigd op de "Open Source in Mobile
conference" in Amsterdam, als communicatiemiddel waarmee de gebruiker weer
controle over zijn apparaat krijgt en providers eindelijk inkomsten kunnen
gaan genereren met mobiel internet dankzij eenvoudig package management en dus
gebruik van 3g [1].

Zip naar 2012: De Neo1973 (2007) en de Freerunner (2008) zijn uitgekomen en
hoewel het succes niet daverend was, is er wereldwijd een community rond de
telefoons die de droom van een vrije telefoon instand houdt. Niet alleen
software, maar ook hardware!

Aan de softwar-kant zijn er verschillende distributies beschikbaar[2], van
"full featured smartphone" (SHR, QtMoko, Android) via "anders-telefoonachtig"
(Debian, OpenWRT) tot specifieke niches (pentesting, gaming, navigatie).

Wat betreft de hardware: er zijn verschillende uitbreidingsboards met extra
sensoren uitgekomen. Sinds oktober ben ik een gelukkige eigenaar van een
preproductie GTA04 aka Phoenux [3], een moederbord-upgrade voor Openmoko-
telefoons.

Om je vast wat in de smaak te brengen, is er een uitgebreide handleiding [4]
beschikbaar op de projectsite. GTA04/Phoenux is een community driven open
hardware project. De specs zijn vergelijkbaar met Openpandora en Beagleboard-
XM.

Ik denk dat dit hardware-project aansluit bij de doelgroep van Limesco en er
misschien een paar enthousiastelingen tussen zitten die nog niet op de hoogte
waren van de GTA04. Bovendien zijn "wij van de Openmoko-community" met een
charme-offensiefje begonnen [5] om een breder publiek met de GTA04 bekend te
maken. Nadat de preproductie-borden verscheept zijn, zijn er nog enkele
wijzigingen in het ontwerp doorgevoerd en staan de bordjes klaar om besteld te
worden, zie de links op gta04.org.

Het lijkt me fantastisch om binnenkort met mijn "nieuwe" telefoon via de
nieuwe provider te kunnen bellen en netwerken, en ik ben benieuwd naar
reacties!

Groeten,

Boudewijn

[1]